Wednesday, January 27, 2010

Destination Tampere

Efter ca sex timmars sömn så låg vi på den finländska vägen igen med radio Pookie (en radiokanal som endast spelar depressiv finsktango) på högsta volym. Det va en trygg stämning i bussen och det utdelades inte många meningar mellan Oulo och Tampere. Det kändes som en evighet. Jag satt som en jävla ostkrok och va hungrig större delen av resan. Värmen i bussen fungerar inte som den ska så man får skrapa is från fönsterrutorna ifrån insidan. Varken bensträckare, cigg- eller pisspauser, endast 30mins pause för mat och tanka buss. Jag åt en finsk huvudrätt; potatissoppa med morötter, purjolök och några fjuttiga korvbitar. Helt okej faktiskt. Fred och Tee åt pizza med grus på. Några av oss drack husets hemgjorda öl. Tydligen smakade det ”fulsnyggt”. Lite julmust, lite mörköl, lite plommon och mycket jäst. Jag håller på att fixa en tand som jag slog ut för några år sedan, ska få en stifttand (orkar inte förklara, googla skiten). Just nu har jag en provisorisk tand och den håller på att lossna. Min vanliga tur. Pärkele!

Det drar så fruktansvärt kallt i bussen så att vi tiggde till oss några kartonger på matstället som vi kunde isolera med. Vi fick det bevisat att detta är helvetets land när en buss parkerade bredvid oss, se nummerplåten så fattar ni. Sist vi va i Tampere så va det faktiskt ingen höjdare. Ångest deluxe och hemlängtan till max, så det va med blandade känslor vi rullade in i stan igen. Efter att vi snurrat runt fram och tillbaka i jakten på tornet med den lilla röda stugan på toppen så hittade vi fram. Vi lastade in våra grejer och soundcheckade i vanlig ordning. Drog ut som fan på tiden. Jag blir less när det tar sån tid.

Vi fick pasta och chiliconcarneröra till middag. Min mage har kollapsat och den är inte riktigt som den ska. Så jag höll bokstavligen på att skita på mig efter att vi ätit. Några stannade och rodda med merchen medans andra halvan åkte till hotellet och checkade in (ja jag vet, hur punk är det med hotell? Kom tillbaks när ni är 30+ och har ett par ”sova på golv och äta skit” turnéer i bagaget era jävla slynglar). Rummet ser ut som en Sibylla restaurang. Hé dug bra. Iom att vi vart på resande fot i mer än ett dygn så va man rätt sliten så jag la mig och vila. Det känns på nått konstigt sätt inte som att vi är ute på turné utan snarare en överlevnadsresa i ett ödsligt, grått, ensamt och kallt land. Vissa byggnader i den mindre byarna känns väldigt mycket Tjeckien. Vastavirta Klubi, ”bästa jävla punkiklubi i hela finland” enligt en finsk crustare vi träffade på sist vi va i Finland. Efter kvällens gig är jag nog beredd att hålla med. Bra med folk, råa band och mat/dryck, sen är man ju som nöjd. Vi ska göra fyra datum denna sväng, en kortis med andra ord. Samtliga spelningar ska vi göra ihop med Deathbound. Va in och lyssnade på några låtar på deras myspace innan vi åkte. Kan erkänna att jag blev glatt överraskad av deras tajta döds-grind-mangel-bröt live. Va rädd för att det skulle va tradig och tråkig shugga-shugga metal med en massa jobbig grind, sånt jag verkligen hatar. Men det va tvärtom, varierat och mulligt. Trummisen körde jäkligt svängig d-takt också vilket alltid är ett stort plus. Diggade gitarrljudet, påminner om tidiga Entombed. Trevliga pöjkar också.

Vi har dock gjort bra mycket bättre spelningar än den vi gjorde ikväll. Smädade publiken rätt dåligt också, må fan bli bättre på det de andra spelningarna. Vi bjöd finnjävlarna på två nya fräsare på låtlistan. ”Fader Vår”, en låt vi aldrig tidigare spelat live och en cover på norska Nattefrosts ”Sluts of hell”. Jag skrev om texten och döpte den till ”Punks from hell”. Tyvärr så skändade och slaktade vi typ hela låten. Får se om vi kör den imorgon eller om vi stryker den helt från setlisten.

Träffade på en ap-plakat ryss som ville bjuda på sprit, rolig som fan. Krille tog sig en luring. Han sjung i nått band och han berättade om nån festival dem hade varit på där publiken hade varit helt galna och rivit träd, knullat i leran och druckit vodka. Lät som en schyst festival. Han tyckte att vi borde komma över och veva av ett par spelningar. Varför inte? När vi packade bussen stötte vi på alko nr #2, ännu en rolig jävel som surrade på om det ena med det andra. Efter ett tag så började jag tänka på annat men jag lät han ändå få surra av sig innan jag drog. Virre mötte upp de svenska grapparna i Deathbound och tog sig en öl på Inferno. Resten av oss orkar inte med att vara sociala och trevliga. Tjänar ju ändå ingenting till. Nä, nu är det dags att sova sig lite vettu. Mörkret fortsätter imorgon.

No comments: