Tuesday, January 17, 2012

Kryddig kokossoppa med en massa götta (in swedish)

INGREDIENSER:
1 burk kokosmjölk
Grönsaksbuljong
Tofu
Curry pasta
Minimajs
Morötter
Broccoli
Ingefära
Vattenkastanjer
Chili
Cocktailtomater
Lime
Vitlök
Soja
Valfria kryddor

GÖR SÅ HÄR:
Smält en klick margarin tillsammans med curry pastan, några klyftor vitlök och lite riven ingefära. Hacka tofun i tärningar och lägg dem sedan i wokpanan. Släng på en skvätt soja för den fina färgens skull. Krydda lite på känsla. Låt tofubitarna få svettas ett tag, rör om så dem inte bränns bara.
Koka upp kokosmjölken med buljontärningen. Ös ner det du vill (grönsaker, lime, kryddor m.m). Låt det stå och puttra ett tag. Klart! Servera med nå gott bröd, själv körde jag en klassisk rostmacka med två skivor hushållsost på.

MATLAGNINGSMUSIK:
* Fleshrevels - Stoned and out

Glöm inte bort att jag är inget annat än en glad amatör som bara gillar god mat. Därför är detta receptet vilt höftat efter egen smak och fantasi. Byt ut ingredienser efter eget tycke, våga prova. Krydda och smaka av. Den här soppan blev grymt god, väldigt kryddstark (börja rinna i näsan starkt), men jag gillar stark mat. Jag hade velat ha den lite mustigare bara, nån som vet hur man kirrar det? Grädde? Annars är jag svin jävla nöjd!

2 comments:

Johan said...

När jag vill ha mustig soppa brukar jag koka upp ca 300g röda linser i 1 l vätska (i det här fallet kokosmjölken antar jag) och sedan mixa den slät. Härligt fyllig smak och mättande.

D-takt & Råpunk said...

JOHAN: det ska jag prova nästa gång. tack för tipset!